Wat is EMS training

EMS (Electric Muscle Stimulation) is een zeer effectieve en enorm tijdbesparende manier van trainen. De training werkt door middel van een pak met elektroden die prikkels/pulsen geeft aan de spieren.  Doordat alle grote spiergroepen gelijktijdig worden geactiveerd en gestimuleerd zorgt EMS training onder andere voor een betere stofwisseling en helpt je daarom met het reguleren van je gewicht. Krachtige spierinspanningen stimuleren de aanmaak van collageen en dat heeft weer een positief effect op de doorbloeding van je huid. Hierdoor wordt de huid strakker en helpt met vermindering van cellulite.

Hoe werkt een EMS training

Tijdens de training draag je speciale onderkleding die perfect aansluit op het lichaam en die speciaal gemaakt is voor een goede geleiding van de impulsen. Over de onderkleding draag je een elektrodenvest, broek en losse armstukken (de pads hierop worden nat gemaakt voor een goede geleiding) en je krijgt een kastje om je middel die de impulsen zal geven. De gekwalificeerde Personal Trainer bedient het kastje met een tablet en kan zo per spiergroep de impulsen instellen en aanpassen.

Tijdens de proefles wordt elke spiergroep los van elkaar ingesteld. Doordat dit daarna gelijk wordt opgeslagen hoeft dit maar eenmalig en weet het systeem de volgende keer op welke instellingen je staat.

Vervolgens train je 15 tot 20 minuten waarbij telkens 4 seconden impulsen en 4 seconden rust wordt afgewisseld. Tijdens de impuls sturen de hersenen een signaal aan naar de spieren dat deze moeten aanspannen. Zo heb je de beweging onder controle en train je de diepliggende spieren effectief en snel!

Waarom EMS training?

Intensief en maximaal effect

Met EMS produceert je lichaam 150x meer spiersamentrekkingen dan een gewone training. Een 20-minuten EMS trainingssessie staat daarmee gelijk aan minimaal 3 uur traditionele fitness. 

Geen belasting op de gewrichten

De electrische impulsen richten zich direct op de spieren en aanhechtingen, maar geven geen extra belasting op de gewrichten. Gewrichten kunnen daardoor ook niet overbelast worden in tegenstelling tot conventionele krachttraining met gewichten. Hierdoor is deze training prima geschikt voor mensen met artrose, reuma en fibromyalgie.

Versterken van de rug

In het pak zitten ook elektroden op 3 punten in de rug, namelijk de bovenrug, brede rugspier en onderrug. Deze elektroden spreken vooral de diepliggende spieren in de rug aan. Het trainen van diepliggende spieren zorgt voor een sterke core die nodig is om rugklachten tegen te gaan en pijn te verminderen.

Trainingseffecten:

- Spieropbouw/ hypertrofie

- Strakkere huid

- Vermindering cellulite

- Verbetering flexibiliteit en beweeglijkheid

- Pijnbestrijding

- Verhoogt de vetverbranding

- Verbetert/ versnelt de stofwisseling

- Regelmatiger suikerspiegel en hormoonbalans

- Geen belasting op de gewrichten

- Actiever reactie van het zenuwstelsel

- Betere doorbloeding

- Optimalisatie spijsvertering

- Lange naverbranding/ EPOC (72 uur)

Wanneer mag EMS training niet?

Bij de volgende contra-indicaties wordt het afgeraden om een EMS training te volgen en eventueel eerst goedkeuring te vragen aan een arts of behandelaar.

- Epilepsie

- Pacemaker

- Zwangere vrouwen

- Diabetes 

- Hart en vaatziekten

- Tubercolose

- Tumoren

- (Sterke) onregelmatigheden in de bloeddoorstroming

- Serieuze neurologische aandoeningen

- Diabetes Mellitus

- Bloedingen en bloedstollingsafwijkingen (Hemofilie)

- Open wonden 

- Arteriosclerose in een gevorderd stadium

- Aandoeningen aan de buik- of lieswand

- Afwijkende nierfunctie

- Elke gediagnosticeerde pathologie die de deelname aan lichaamsbeweging voorkomt. 

Bij twijfel, bespreek het altijd met je huisarts of behandelaar!